Allmänna villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor avses med:
Ångerfrist: Den period under vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt.
Konsument: Den fysiska person som inte handlar för ändamål som har samband med dennes näringsverksamhet eller yrkesutövning och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren.
Dag: Kalenderdag.
Löpande avtal: Ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster där leverans- och/eller mottagningsskyldigheten är spridd över tid.
Varaktigt medium: Varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är personligt riktad till dem på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.
Ångerrätt: Konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen.
Näringsidkare: Den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter.
Distansavtal: Ett avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för försäljning på distans av produkter och/eller tjänster, där det uteslutande används en eller flera metoder för distanskommunikation fram till och med avtalets ingående.
Teknik för distanskommunikation: Medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och näringsidkaren samtidigt befinner sig i samma lokal.
Allmänna villkor: Dessa allmänna villkor för näringsidkaren.


Artikel 2 – Ångerrätt

Konsumenten har rätt att frånträda avtalet inom en ångerfrist på 30 dagar utan att ange något skäl. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt.
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska produkten, tillsammans med alla medföljande tillbehör och om möjligt i ursprungligt skick, returneras i enlighet med rimliga instruktioner från näringsidkaren.


Artikel 3 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt ska konsumenten innan distansavtalet ingås informeras om var villkoren kan granskas hos näringsidkaren och att de på begäran kostnadsfritt skickas till konsumenten så snart som möjligt.

Om distansavtalet ingås elektroniskt får, i avvikelse från föregående stycke, texten till dessa allmänna villkor tillhandahållas konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan spara dem på ett varaktigt medium. Om detta inte rimligen är möjligt ska konsumenten innan distansavtalet ingås informeras om var villkoren kan granskas elektroniskt och att de på begäran kostnadsfritt tillhandahålls elektroniskt eller på annat sätt.

Om särskilda villkor gäller för vissa produkter eller tjänster ska andra och tredje styckena tillämpas på motsvarande sätt, och vid motstridiga villkor har konsumenten alltid rätt att åberopa den bestämmelse som är mest fördelaktig för honom eller henne.

Om någon bestämmelse i dessa allmänna villkor helt eller delvis är ogiltig eller upphävs, ska avtalet och villkoren i övrigt fortsätta att gälla och den aktuella bestämmelsen ersättas med en ny som så långt som möjligt motsvarar den ursprungliga bestämmelsens syfte.

Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i enlighet med andan" i dessa villkor. Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser ska också tolkas "i enlighet med andan" i dessa allmänna villkor.


Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under särskilda villkor ska detta uttryckligen anges i erbjudandet. Erbjudandet är icke bindande. Näringsidkaren har rätt att ändra eller justera erbjudandet.

Erbjudandet ska innehålla en fullständig och noggrann beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen ska vara tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet.
Om näringsidkaren använder bilder ska dessa vara en sanningsenlig återgivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Tydliga misstag eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för näringsidkaren.

Alla bilder och specifikationer i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller rätt att häva avtalet.
Bilder på produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Näringsidkaren kan inte garantera att de återgivna färgerna exakt motsvarar produktens verkliga färger.

Varje erbjudande ska innehålla sådan information att konsumenten tydligt förstår vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet, särskilt:
– Eventuella fraktkostnader.
– Hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs.
– Huruvida ångerrätten gäller eller inte.
– Betalnings-, leverans- och utförandevillkor.
– Fristen för att acceptera erbjudandet, samt den tid under vilken näringsidkaren garanterar priset.
– Kostnader för distanskommunikation, om de beräknas på annan grund än baspriset för det använda kommunikationsmedlet.
– Om avtalet efter ingåendet arkiveras och i så fall hur konsumenten kan ta del av det.
– Hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och vid behov rätta de uppgifter som han eller hon lämnat inom ramen för avtalet.
– Eventuella andra språk, utöver svenska, på vilka avtalet kan ingås.
– De uppförandekoder som näringsidkaren följer och hur konsumenten kan ta del av dessa elektroniskt.
– Den minsta löptiden för distansavtalet i fall av löpande avtal.
– Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.


Artikel 5 – Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av accepten elektroniskt. Så länge denna bekräftelse inte har mottagits av konsumenten kan han eller hon häva avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och garantera en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren iaktta lämpliga säkerhetsåtgärder.

Näringsidkaren får, inom lagens ramar, inhämta upplysningar om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt andra omständigheter som är relevanta för en ansvarsfull ingående av distansavtalet. Om näringsidkaren, baserat på sådan information, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att motiverat avslå en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för genomförandet.

Näringsidkaren ska tillhandahålla konsumenten följande information skriftligen eller på ett sätt som gör det möjligt för konsumenten att lagra den på ett varaktigt medium:
– Besöksadressen till näringsidkarens etablering dit konsumenten kan vända sig med klagomål.
– Villkoren och förfarandet för att utnyttja ångerrätten, eller tydlig information om när ångerrätten inte gäller.
– Information om garantier och tillgänglig service efter köp.
– Uppgifterna som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om de inte redan har tillhandahållits konsumenten före avtalets ingående.
– Villkoren för uppsägning av avtalet, om det gäller ett avtal med löptid längre än ett år eller på obestämd tid.

Vid löpande avtal gäller föregående stycke endast den första leveransen. Varje avtal ingås under förutsättning av tillräcklig tillgång på de aktuella produkterna.

Artikel 6 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att frånträda avtalet utan att ange något skäl inom 30 dagar.
Denna ångerfrist börjar löpa dagen efter att produkten mottagits av konsumenten eller av en representant som i förväg utsetts av konsumenten och meddelats näringsidkaren.
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning med omsorg. Han eller hon får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att avgöra om produkten önskas behållas.
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska produkten, tillsammans med alla medföljande tillbehör och – om rimligen möjligt – i sitt ursprungliga skick och förpackning, returneras till näringsidkaren i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren tillhandahåller.

Om konsumenten önskar utnyttja sin ångerrätt är han eller hon skyldig att meddela detta till näringsidkaren inom 30 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska ske skriftligen eller via e-post.
Efter att konsumenten meddelat att ångerrätten utnyttjas, ska produkten returneras inom 30 dagar. Konsumenten ska kunna bevisa att varan har skickats tillbaka i tid, exempelvis genom ett kvitto på försändelsen.
Om konsumenten, efter utgången av de tidsfrister som anges i punkterna 2 och 3, inte har meddelat att han eller hon önskar utnyttja sin ångerrätt och/eller inte har returnerat produkten till näringsidkaren, är köpet definitivt.


Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står konsumenten själv för kostnaderna för att returnera produkterna.
Om konsumenten redan har betalat ett belopp ska näringsidkaren återbetala detta så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar efter att ångerrätten har utnyttjats. Förutsättningen är att produkten har mottagits av näringsidkaren eller att konsumenten kan uppvisa bevis på att den har returnerats i sin helhet.


Artikel 8 – Undantag från ångerrätten

Näringsidkaren kan undanta konsumentens ångerrätt för vissa produkter enligt vad som anges i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om detta tydligt framgår av erbjudandet eller i vart fall meddelas innan avtalet ingås.

Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
– Som har tillverkats av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer.
– Som tydligt har en personlig karaktär.
– Som på grund av sin natur inte kan returneras.
– Som snabbt kan försämras eller åldras.
– Vars pris är beroende av svängningar på den finansiella marknaden som näringsidkaren inte har någon påverkan på.
– För enskilda tidningar och tidskrifter.
– För ljud- och bildupptagningar samt datorprogram vars försegling har brutits av konsumenten.
– För hygienprodukter vars försegling har brutits av konsumenten.


Artikel 9 – Pris

Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet höjs inte priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds, med undantag för ändringar som beror på förändringar i mervärdesskattesatser.
I avvikelse från föregående stycke får näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster till rörliga priser, vars priser är beroende av svängningar på den finansiella marknaden och som näringsidkaren inte kan påverka. Denna koppling till marknadsfluktuationer samt att eventuella angivna priser är riktpriser ska framgå i erbjudandet.

Prisökningar inom tre månader efter att avtalet ingåtts är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
Prisökningar som sker tre månader eller senare efter att avtalet ingåtts är endast tillåtna om detta har avtalats och:
– De är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter, eller
– Konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag prisökningen träder i kraft.

Alla priser anges med reservation för tryck- och skrivfel. För följderna av sådana fel accepteras inget ansvar. Vid tryck- eller skrivfel är näringsidkaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.


Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på kvalitet och/eller användbarhet samt de lagar och föreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. Om det särskilt avtalats garanterar näringsidkaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.

En garanti som tillhandahålls av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren enligt avtalet.

Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter ska skriftligen anmälas till näringsidkaren inom 30 dagar efter leverans. Produkter som returneras ska vara i originalförpackning och i nyskick.

Näringsidkarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Näringsidkaren ansvarar dock aldrig för produktens slutliga lämplighet för varje individuell användning av konsumenten, och inte heller för råd angående produktens användning eller tillämpning.

Garantin gäller inte om:
– Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat produkten, eller låtit tredje part göra det.
– De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden, behandlats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens eller förpackningens anvisningar.
– Felen helt eller delvis beror på föreskrifter som myndigheter har ställt eller kommer att ställa beträffande materialens art eller kvalitet.

Artikel 11 – Leverans och utförande

Näringsidkaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och utförandet av beställningar av produkter.
Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska företaget utföra accepterade beställningar med skyndsamhet, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveranstid.

Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten senast 30 dagar efter att beställningen lagts informeras om detta. I sådant fall har konsumenten rätt att utan kostnad häva avtalet och har rätt till eventuell ersättning.

Vid hävning enligt föregående stycke ska näringsidkaren så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar efter hävningen, återbetala det belopp som konsumenten har betalat.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig ska näringsidkaren sträva efter att tillhandahålla en ersättningsprodukt. Senast vid leveransen ska konsumenten på ett tydligt och begripligt sätt informeras om att en ersättningsprodukt levereras.

Vid ersättningsprodukter kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell retur av ersättningsprodukten ska bäras av näringsidkaren.

Risken för skada eller förlust av produkter övergår till konsumenten först vid leverans till konsumenten eller till en i förväg utsedd och till näringsidkaren meddelad representant, såvida inte annat uttryckligen avtalats.


Artikel 12 – Löpande avtal: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, när som helst, med iakttagande av de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp ett tidsbestämt avtal som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, vid utgången av den avtalade perioden, med iakttagande av de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp de i föregående stycken nämnda avtalen:
– när som helst och är inte begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period,
– åtminstone på samma sätt som avtalet ingicks,
– alltid med samma uppsägningstid som näringsidkaren har förbehållit sig.

Förlängning

Ett tidsbestämt avtal som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas för en viss tidsperiod.

I avvikelse från föregående stycke får ett tidsbestämt avtal som avser regelbunden leverans av dagstidningar, nyhets- eller veckotidningar samt tidskrifter automatiskt förlängas för en begränsad period på högst tre månader, under förutsättning att konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet vid slutet av förlängningsperioden med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett tidsbestämt avtal som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast automatiskt förlängas till obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, eller högst tre månader i de fall avtalet avser regelbunden men mindre än månatlig leverans av dagstidningar, nyhets- eller veckotidningar och tidskrifter.

Ett tidsbegränsat avtal för regelbunden leverans av dagstidningar, nyhets- eller veckotidningar och tidskrifter i form av ett prov- eller introduktionsabonnemang förlängs inte automatiskt och upphör automatiskt efter avslutad prov- eller introduktionsperiod.

Varaktighet

Om ett avtal har en varaktighet som överstiger ett år får konsumenten, efter ett år, säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, om inte skälighet och rättvisa talar emot uppsägning före utgången av den överenskomna perioden.


Artikel 13 – Betalning

Om inget annat har avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom sju arbetsdagar efter början av ångerfristen enligt artikel 6 punkt 1.
Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen på avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela näringsidkaren om felaktigheter i angivna betalningsuppgifter.
Vid utebliven betalning från konsumenten har näringsidkaren, med förbehåll för lagstadgade begränsningar, rätt att ta ut de rimliga kostnader som i förväg har meddelats konsumenten.


Artikel 14 – Reklamationsförfarande

Klagomål avseende utförandet av avtalet ska lämnas in till näringsidkaren inom sju dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna, och ska vara fullständiga och tydligt formulerade.

Klagomål som inkommit till näringsidkaren ska besvaras inom 14 dagar från mottagandet.
Om ett klagomål kräver längre handläggningstid ska näringsidkaren inom 14 dagar bekräfta mottagandet och ange när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.

Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.
Ett klagomål befriar inte näringsidkaren från dennes skyldigheter, såvida inte näringsidkaren skriftligen anger annat.

Om ett klagomål bedöms som berättigat av näringsidkaren ska denne, efter eget val, antingen ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.


Artikel 15 – Tvister

På avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor tillämpas uteslutande nederländsk lag.
Detta gäller även om konsumenten är bosatt utomlands.